Reisverslag.info

Dag 03

Route: New York
Datum: 27 januari 2005
Hotel: Milford Plaza

Vorige dag Terug naar reisschema Volgende dag
Verslag
De tweede dag in New York. Gister hadden we in het hotel een restaurantje gezien, we hadden al besloten dat we daar vandaag het ontbijt wilde proberen. Aangezien het ontbijt van gister nogal tegenviel, hoopte we dat het vandaag beter zou zijn. Frederike ging voor toast met ei en ik nam zelf pancakes. Gelukkig was het eten beter dan gister, maar echt enthousiast zijn we nog niet. Helaas zullen we er aan moeten wennen om 's ochtends iets anders te eten dan een cracker met smeerkaas ;-).

Na het ontbijt zijn we eerst richting 49th street gelopen. Hier zit namelijk het theater waar we 's avond de musical Chicago gaan bekijken. Aangezien we vanuit Nederland al kaarten geboekt hebben, was alles snel geregeld.

Onderweg naar het theater zijn we een paar jongens tegen gekomen die kaarten aan het verkopen waren voor bustochten door New York. Tijdens het lopen hebben we het foldertje even bestudeerd en hebben we besloten het maar te proberen. Om 2 dagen lang met hop-on hop-off bussen door New York te rijden, betaal je $ 50,- p.p. De eerste bus (een londense dubbeldekker zonder dak) maakt een ronde vanaf Time-Square richting Down Town. Een aardige tour-guide vertelt onderweg veel over de bezienswaardigheden. Helaas is het erg koud, dus boven zitten zit er niet in.

Empire State Building
We komen o.a. langs Madison Square Garden, Empire State Building, SoHo, Little Italy, Tribeca, Ground Zero en uiteindelijk bij Battery Park (waar we gister op de boot zijn gestapt richting het vrijheidsbeeld). Daar kunnen we een aansluitende bus nemen door Brooklyn. De overstap tijd was ongeveer 5 minuten, dus dat gaf precies genoeg tijd om even wat te eten en te drinken te halen bij de Starbucks.

Manhatten vanaf Brooklyn (met Brooklyn Bridge)
De bustocht door Brooklyn werd uitgevoerd met een gewone bus. Helaas was de verwarming stuk, hij was namelijk blijven steken in 'oven'-stand. Met als gevolg dat de temperatuur in de bus enorm opliep. Zo erg zelfs dat de twee dakluiken in de bus open moesten, omdat er anders mensen flauw gingen vallen. Omdat wij helemaal achterin de bus zaten, zaten we de rest van de rit in de kou. Daarnaast was de guide van de Brooklyn-tour niet echt sympathiek. Alles wat ze vertelde had een negatieve ondertoon. Al met al waren we dus blij toen deze rit voorbij was.

Brooklyn
Bij Battery Park namen we opnieuw de Down Town bus, om de rest van de rit van die ochtend af te maken. Toevallig hadden we weer dezelfde tour-guide als 's ochtends. We hadden gehoopt dat de rit snel zou verlopen, maar helaas zat het verkeer niet echt mee. Omdat we het VN gebouw nog wilde bezoeken, stapte we vlakbij het VN gebouw uit.

Bij het VN gebouw moeten we uiteraard eerst weer door een uitgebreide security check. Dit keer mochten we ook geen tassen meenemen. Binnen hebben we eerst een kaartje gekocht voor de guide-tour. Ons tour-nummer was 15, maar helaas was de eerst volgende tour 14, dus we moesten ongeveer een half uurtje wachten.

Het VN gebouw
Om 16.30 begon de guided-tour. Allereerst kwamen we in een ruimte waar allerlei geschenken stonden die door de lidstaten geschonken waren. Dit was niet echt heel interessant, maar uit beleefdheid heb ik maar een paar foto's gemaakt. De volgende stop was een stuk interessanter, namelijk de zaal van de veiligheidsraad. Na een kort verhaaltje van onze guide, konden we wat foto's maken en filmen. Via allerlei schilderijen en borden met informatie over het werk van VN liepen we vervolgens door een zaal waar vergaderd werd door een commissie van handel. Uiteraard moesten we stil zijn en kon onze guide pas uitleggen wat we gezien hadden, toen we weer buiten stonden. Wat wel opviel aan beide vergaderzalen is dat ze nogal ouderwets ingericht zijn.

De veiligheidsraad
De volgende stop was een kleine expositie over het werk van de VN. Het meeste indruk maakte een bord aan de want, waarop te zien was wat de kosten zouden zijn om bepaalde wereld problemen op te lossen. Op het bord stonden zaken als hongersnood, landmijnen, ernstige ziektes etc. Achter elk punt stond een bedrag in volgorde van klein naar groot. Alle bedragen waren in de orde van grote van enkele miljarden tot enkele tientallen miljarden. Helemaal bovenaan stond echter een heel groot bedrag, namelijk 680 miljard. Dit bedrag was vele malen groter dan de optelsom van alle andere bedragen. Deze 680 miljard is het totaal dat jaarlijks wordt uitgegeven aan defensie uitgaven door de lidstaten. Het is schokkend om te zien dat veel problemen met relatief weinig geld opgelost zouden kunnen worden, maar dat het door verdeeldheid in de wereld niet lukt. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld landmijnen. Van de bijna 200 lidstaten van de VN zijn er maar 143 die een verbod op het maken en gebruik van landmijnen ondersteunen. 1 van de landen die een wereldwijd verbod tegenhoudt zijn de Verenigde Staten van Amerika. Dit zet je toch aan het denken over het land waar je zo graag naartoe wilde op vakantie. Gelukkig waren de Amerikanen in onze tour net zo geschokt als wij.

De grote vergaderzaal van de VN
De laatste stop van de tour was de grote vergaderzaal van de VN. Ook dit was weer indrukwekkend om te zien. Rond 17.30 uur was de tour afgelopen en vertokken we weer richting hotel. Onderweg hebben we gegeten bij de Burger King.

's Avonds stond er nog een hoogtepunt van onze vakantie op het programma, namelijk de musical Chicago. Ondanks dat we deze musical al 2 keer gezien hebben in Nederland, waren we erg benieuwd naar hoe de musical zal zijn op Broadway. Het theater was eigenlijk vrij klein. We hadden een gigantisch theater verwacht, maar dat viel erg mee/tegen.

De musical was echt fantastisch. Ondanks dat we het verhaal wel kunnen dromen, was het toch weer erg leuk. Het valt je direct op dat het niveau op Broadway stukken hoger ligt dan in Nederland. Je merkt gewoon dat de mensen op het podium al jaren ervaring hebben. Ze spelen veel losser dan de Nederlandse musical sterren.

Om 22.30 waren we weer terug op onze kamer. Tijd om naar bed te gaan.