Reisverslag.info

Dag 02

Route: New York
Datum: 26 januari 2005
Hotel: Milford Plaza

Vorige dag Terug naar reisschema Volgende dag
Verslag
Het Vrijheidsbeeld van HEEEEEL dichtbij
Vandaag waren we om 6.00 uur al klaar wakker. Niet zo gek natuurlijk, want omgerekend naar Nederlandse tijd was het al 12.00 uur. Omdat we niet meer konden slapen, zijn we maar opgestaan. Na het douchen en aankleden werd het tijd om voor het eerst New York te gaan verkennen. Ons eerste doel was het vinden van een ontbijt. Een paar blokken van ons hotel vonden we een bakkertje. Het bestellen van het ontbijt ging heel moeizaam. Ik wilde eigenlijk gewoon een broodje of bagel met kaas, maar omdat het me niet lukte ze dat duidelijk te maken, heb ik maar gewoon iets aangewezen. Het werd een soort croissant met ham en kaas. Niet echt lekker.

Na het ontbijt zijn we bij 42nd street de metro in gegaan. Een behulpzame baliemedewerker legde ons uit hoe de metro werkt en hoe we bij het vrijheidbeeld moesten komen. Na wat rondlopen hadden we dan eindelijk de metro richting South Ferry gevonden. Na een korte rit langs een heleboel haltes, kwamen we aan bij South Ferry. Vanaf daar was het nog 5 a 10 minuten lopen naar de boot richting het vrijheidbeeld.

Aangekomen bij de boot, bleek dat we eerst een kaartje moesten kopen in Clinton Castle. We weten niet waarom, maar we kregen er een gratis tour bij, waarmee we het vrijheidbeeld in mochten. Toen we eenmaal door alle security waren, was het instappen al begonnen. De boot vertrok precies om 9.00 uur. Er kwam net een grote groep Japanners aanrennen, maar helaas voor hen, de boot vertrok precies op tijd.

Ellis Island
Na een korte boottocht kwamen we aan op Liberty Island. Het uitzicht vanaf de boot was al geweldig, maar nu zouden we dan eindelijk het vrijheidbeeld van heel dichtbij gaan bekijken. Om het gebouw (pedestral) binnen te komen moesten we nogmaals door security. Vervolgens konden we een route lopen, waarbij we door een museum kwamen en uiteindelijk helemaal bovenin de pedestral. Hier konden we binnen in het beeld kijken. Buiten hadden we een mooi uitzicht over Manhatten. Helaas was het vrij mistig, dus het zicht was niet geweldig.

Nadat we het vrijheidbeeld vanuit alle hoeken goed bekeken hadden, werd het tijd om weer richting de boot te gaan. De volgende stop was Ellis Island. Dit is het eiland waar vroeger alle emigranten aankwamen. Omdat we niet echt museum liefhebbers zijn, besloten we vrij snel door het museum heen te lopen, om vervolgens weer richting New York City te vertrekken. Rond 13.00 uur waren we weer op het vaste land.

Ground Zero
Voordat de lunch hebben we eerst even naar huis gebeld om te vertellen dat we veilig aangekomen waren.. Op Ellis Island hebben we in de shop een telefoonkaart gekocht van 5 dollar. Helaas was het starttarief vrij hoog, dus na 2 telefoontjes was de kaart alweer op.

Na de lunch zijn we downtown gaan verkennen. Via ondermeer Wallstreet zijn we richting Ground Zero gelopen. Het was erg indrukwekkend om zo'n grote lege vlakte te zien. Op de hekken rond ground zero staan veel foto's en teksten. Na alles goed bekeken te hebben zijn we met de metro weer richting hotel gegaan. Omdat ons hotel dicht bij Time Square zit, zijn we voordat we terug gingen naar ons kamer, nog even over Time Square gelopen. Het is erg indrukwekkend om al die reclame te zien.

Time Square
Na deze drukke dag hebben we niet veel puf meer. Daarom zijn we snel wat wezen eten bij Fridays op time square. Omdat we niet zeker wisten hoeveel eten we zouden krijgen, hebben we maar geen voor- en nagerecht besteld. Achteraf hadden we ook meer dan genoeg aan het hoofdgerecht. Om 21.00 uur was het tijd om naar bed te gaan.

Route

Tips
  • 's ochtends vroeg is het lekker rustig bij het vrijheidbeeld